ПРОБЛЕМА, ЩО СТОСУЄТЬСЯ І ДІТЕЙ І ДОРОСЛИХ



Більшість сучасних малят, обираючи між книжкою і гаджетом, не замислюючись , віддають перевагу комп’ютерним іграм та мультфільмам. Багато батьків не бачать в цьому особливої проблеми: вони припиняють купувати й читати казки дітям, адже й самі втрачають інтерес до читання. Тож як формувати в дошкільнят основи читацької культури, коли мама вільний час проводить із телефоном, тато за комп’ютером, а про звичку ходити в бібліотеку і говорити не доводиться? Згідно з вимогами Базового компонента дошкільної освіти процес літературного виховання спрямований художньо-мовленнєвий розвиток дитини під час роботи з дитячою книжкою, а також через організацію художньо- практичної й творчої діяльності малят. Вчасно розпочата в дитсадку систематична робота з формування у вихованців здатності сприймати і розуміти твори художньої літератури допоможе їм подолати труднощі літературної освіти в початковій школі, пов’язані переходом на новий тип сприймання літератури під час самостійного читання.

Критерії визначення рівня читацької культури дошкільнят:

- ініціативність у спілкуванні з дитячою книжкою;

- стійкість інтересу до читання;

- ступінь самостійності;

- різноманітність читацьких інтересів;

- орієнтування у світі дитячої літератури.

Розуміючи, що успіх розвитку читацького інтересу в дітей залежить від безпосередньої участі батьків у цьому процесі. Шукаючи сучасні форми роботи, які відповідають інтересам усіх учасників освітнього процесу, вимогам часу виходять за межі усталених шаблонів, зупинилася на буккросингу. Головна ідея полягала в тому, що людина, прочитавши книжку, має залишити її в громадському місці (парку, кафе, потягу, станції метро), аби хтось інший зміг цю книжку знайти та прочитати: той у свою чергу, має повторити процес. Попередньо книжку реєструють на сайті bookcrossing.com, де їй привласнюється ідентифікаційний номер, а також пропонується перелік вільних місць, де можна її залишити.

МЕТА ВПРОВАДЖЕННЯ: обравши ініціативну групу, педагоги звертаються до вихованців з проблемою: у багатьох дітей вдома є вже прочитані книжки і журнали, які просто лежать на полицях і буде чудовою якщо малята принесуть їх до дитячого садка. Щоб їх могли прочитати інші діти.

14 лютого у Міжнародний день дарування книжок. Цього дня зазвичай прийнято дарувати книжки одне одному, залишати їх в людних місцях жертвувати бібліотекам, організовувати волонтерські кампанії зі збирання книжок то що. Така акція стала відправним пунктом для об’єднання тих, хто дарує книжки, і тих, хто сприяє поширенню у світі любові до читання.

                              Кроки  впровадження буккросингу.

1.Обладнання куточків буккросингу в роздягальних кімнатах

Передивившись в інтернеті вдосталь сайтів із варіантами оформлення буккросингових зон у бібліотеках, парках, освітніх установах всього світу та порадившись із педагогами , кожна група обрає своє обличчя для куточка: в одних це книжкова полиця, в інших- кошик, ще в когось –будиночок.

2. Вироблення правил книгообміну.

 Правила сформулювали разом з вихованцями ,

Оформили як пам’ятку і розмістили в куточку буккросингу.

3. Наповнення куточків різножанровими книжками.

 Спочатку буккросингових куточків відбувалося без особливого азарту. Тож педагоги щоразу в індивідуальній роботі з батьками пояснювали, чому вирішили підтримати цей міжнародний рух. Оновлювали інформацію на сайті, ознайомлювали з досвідом інших дитсадків. Незабаром помітили, що полиці стали порожніти – книжки почали брати для читання. Через деякий час діти повертали їх та почали приносити власні книжечки з відгуками про прочитане.

4. Робота з книжками мандрівницями

На обкладинку кожної книжки діти наклеїли наліпку з емблемою буккросингу (логотип «Книжка, що біжить» придумала Каорі Хорнбрекер, співзасновниця руху)

Всередину книжок помістили інформаційні аркуші, так би мовити, маршрутні листи, щоб відстежувати їхній шлях, мати інформацію про господарів. Кожній книжці присвоїли номер, зареєстрований у журналі. Наприкінці року  здійснюємо статистичний аналіз, з’ясовуючи. Яка книжка користувалась найбільшою популярністю. Вона презентується на сайті дошкільного закладу та отримує «звання» книжка рекордсмен. Тому хто приніс її, урочисто вручається подарунок.

 5. Запровадження цікавих форм роботи з дітьми.

 Аби популяризувати книжку, в закладі було запроваджено нові форми роботи, серед них:

-        Квест –вікторина за українськими народними казками;

-        «QR- піжмурки»;

-        Акція «Книжкові іменини»;

-        Конкурс новорічних казок, під час якого вихованці не тільки придумують сюжет казки,а й власноруч оформлюють його книжку;

-        Акція «Мішок історій»  (втілення мультисенсорного  підходу до ознайомлення з книжкою: у полотняний мішок складають книжку ,а також м’які іграшки, що символізують її персонажів, флеш-носій з інтерактивними авторськими іграми, додатковою інформацією та шпаргалками для батьків).

6.Розширення знань педагогів    

    Багатоаспектність проблеми формування кола дитячого читання мотивує дорослих (батьків і вихователів) бути грамотними читачами, вчитися оцінювати художні твори з погляду педагогічної цінності, знати критерії їх відбору. Тож для забезпечення педагогів грунтовними значеннями ми організували серію заходів, серед яких:

-        «Книжковий фідбек», під  час якого проводяться рекламні презентації книжок. Які на думку педагогів, можна вважати обов’язковою складовою виховання сучасної людини, та добірку книжок, популярних серед читачів;

-        « Флешмоб книголюбів» з метою привернення уваги до проблеми кризи читання;

-        « Імпреза дитячої книжки»- інформаційна виставка новинок сучасної української дитячої літератури.

Вся ця копітка робота допомогає в накопиченні  читацького досвіду дитини й педагога , формуванні загальної культури особистості й читацької зокрема.

   7. Постійне мотивування батьків

Усвідомлюючи факт, що роботу з родинами вихованців потрібно переорієнтувати на створення  для дітей таких умов, за яких не читати не можливо, ми не обмежились консультуванням ( « Як залучити дитину до читання», « як пришвидшити процес розуміння казки») та рекомендаціями на сайті закладу щодо розвитку інтересу  до читання  у дошкільників.

 У буккросинговому куточку розмістили короткі та влучні висловлювання відомих людей про користь читання.  

Наведемо деякі з них.

-        «Короткі казки та деякі думки- малесенькі зернятка мудрості. Не ковтайте їх за одним махом. Достатньо одного зернятка на день. Дайте йому « відстоятися» у свідомості. Кожна казка – це скарбничка: відкрийте її, уважно шукайте заховане зернятко і старайтеся, щоб воно проросло в чорноземі вашої душі. Хто почує хоча б одну казку – вже стає інакшим».( Дон Бруно Ферреро).

-        «Незалежно від того на скільки ви зайняті, ви повинні знайти час до читання або здатися власному неутству» (Кофуцій)

Також ми провели різноманітні інтерактивні заходи:

-        Обмін досвідом сімейного виховання « Моя домашня бібліотека»;

-        Рекламну акцію « Інтерактивні дитячі книжки з QR-кодами»;

-        Ранкові зустрічі в групі;

-        Проектну діяльність « Разом з книжкою я росту»;

-        Створення лепбуків, фотогазет « Навчіть дитину любити книжку»

-        Акцію «День без телевізора»

-        Педагогічно-батьківський інтенсив ( читати це модно).

                                       Рух розширюється !

Поряд із поличками дитячих творів ми поставили також кошик з літературою для дорослих. Таким чином багато книжок отримали в нашому садочку друге життя. Батьки, батьки співробітники знаходять для себе цікаві видання, з інтересом читають та із задоволенням обмінюються книжками.

 Ми щиро сподіваємося, що буккросинг у нашому садку пошириться  і набуде популярності. Долучайтеся до нього і ви!

                                             

 

                                ПРАВИЛА БУККРОСИНГУ

-        Ви можете взяти будь-яку книжку чи журнал на нашій полиці, усі вони  «вільні»

-        Ви можете прочитати книжку вдома зі своєю дитиною, а потім принести її назад, щоб її зміг узяти той хто ще не читав.

-        Ви можете принести свої книги і «відпустити їх на волю» залишивши на нашій полиці.

-        Якщо ви хочете «відпустити на волю» книжку зі своєї полиці, будь ласка,  передайте її вихователю, щоб ми змогли відправити її на полицю та щоб усі охочі змогли її прочитати абсолютно безкоштовно.

-        Не затримуйте книжку у себе на довгий час (напевно, багато хто захоче її прочитати!)

-        Залишайте короткий відгук про прочитану книжку у вклейці, порекомендуйте прочитати її своїм друзям.

-        Дбайте про книжки: користуйтеся ними акуратно, за потреби підклеюйте.

Коментарі

Популярні публікації